Mat- och bakorgie

Ibland är det enkla så gott. Tröttnar aldrig på halloumi, piffar upp varenda måltid. Helgens bak uteblev så det fick bli en himmelskt god LCHF-kladdkaka med krossade hasselnötter och mandlar. Blir nog inte mycket av denna varan när mitt nya kostschema börjar trots sockerfritt (om man inte räknar stevia det vill säga). Det härliga med riktigt mörk choklad i bakverk är att en liten bit räcker gott och väl. Utgick ifrån det underbara receptet från Åses blogg med lite justeringar.
75 g smör
150 g mörk choklad
2 ägg
80 g krossade mandlar och valnötter
1/2 dl stevia

Smält smör och choklad. Vispa ägg och stevia fluffigt och rör sedan ner chokladblandningen. Hacka nötterna och rör ner, fördela i en form. In i ugnen på ca 150-175 g i 18-20 min. Jag hade kakan näst längst ner i ugnen för extra kladdig konsistens. Låt svalna, helst in i frysen en sväng och njut.
Nomnom.

20140224-233222.jpg

20140224-233237.jpg

20140224-233251.jpg

20140224-233306.jpg

10 thoughts on “Mat- och bakorgie

    1. Ja men visst är det gott! Minns fortfarande första gången jag testade det hemma hos Per för lääänge sen. Minns inte ens vart han bodde då men ganska högt upp i något våningshus på söder? Jag kan inte ha varit gammal 🙂

    1. Hmm.. Svårt att säga. Jag och Chris satt och dividera, är nästan likvärdiga tycker jag. Den här är bättre för tuggmotståndet i nätterna, den andra krämigare.. De är båda 10-poängare så vilken som 🙂

Kommentera

